Sokszor, keveset: állandóan munkában a szervezet

Napi 3 étkezés fogyás, Napi háromszori étkezés vagy sokszor keveset? Talán nem az a jobb, amire először gondolsz!

lefogy 1 hét fogyás 15 nap alatt

Sokszor keveset? Vagy néhányszor nagyobbat?

Egyáltalán számít ez? A jelenlegi hivatalos dietetikai ajánlás a napi ötszöri étkezést preferálja, amelyben a tízórai és az uzsonna nagyon kis energiabevitelű étkezés, például egy pohár natúr joghurt, vagy egy kevés gyümölcs.

zsírégetés tudatalatti könnyű fogyókúra program

Emögött az a megfontolás áll, hogy így jobban szabályozható az éhségérzet, kevésbé terheli meg a szervezetet, és állandó magas szinten tartja az anyagcsere működését. Én mindig is szkeptikus voltam ezzel az ajánlással kapcsolatban. Egyszerűen azért, mert nem logikus. Az étkezések ugyanis az inzulin elválasztását indítják be, ez a hormon pedig többek között a szervezetünk zsír- és cukorraktárainak feltöltéséért felelős.

Emellett lehetetlennek gondolom, hogy egy felnőtt ember valóban éhes legyen óránként… Számomra furcsa és érthetetlen arra buzdítani, hogy együnk Napi 3 étkezés fogyás is, amikor nem vagyunk éhesek.

fogyás tippek mpa ha megáll a fogyás

Még furcsább ezt abban a tudatban megtenni, hogy kultúránk egyik legnagyobb egészségügyi problémája az elhízás. Így én sosem propagáltam a napi ötszöri étkezést, pusztán a józan paraszti észre hagyatkozva. Csak nemrég néztem utána a szakirodalomnak is, hogy vajon mi lehet az igazság? Valóban pörgeti az anyagcserét a sok étkezés?

Elérhetőségek

És mit tegyen az, aki kifejezetten fogyni akar? Ez a cikk például egy metaanalízis, a konklúziójával azonban nem jutottam előrébb: a beválogatott tanulmányok ugyanis többségében kis esetszámúak voltak rövid utánkövetéssel, az eredményeik pedig ellentmondásosak.

Nincs tehát egyértelmű válasz: úgy tűnik, hogy mindenféle étkezési gyakoriság megfelelő lehet, elsősorban nem ezen múlik tehát sem a hosszú távú egészség, sem a fogyás hatékonysága. Ezen szempontok szerint sokkal-sokkal fontosabb, hogy mit eszünk, mint az, hogy milyen gyakorisággal és mikor. Mégis érdemes megvizsgálnunk közelebbről ezt a kérdést, mivel a táplálékfelvétel részben szabályozója is a szervezetünk működésének, hatásai túlmutatnak az energiaszabályozáson.

Nagy jelentősége van ugyanis a cirkadián, azaz napszaki biológiai ritmus fenntartásában. A cirkadián ritmus egy alapvetően belső endogén folyamat, genetikailag meghatározott és hormonálisan szabályozott.

Kapcsolódó cikkek

Azonban ez a ritmus nagymértékben függ környezeti időzítőktől. A legfontosabb ilyen időzítő a nappali fény: a világosság és sötétség váltakozása állítja be az agy napszaki ritmus szabályozó génjeit CLOCK génekamelyek elindítanak egy sor belső hormonális változást, amelyek a napszaktól függően szabályozzák a szervezet anyagcseréjét. A nappali fény mellett rágás nicorette fogyni biológia ritmus időzítője még az alvás és ébrenlét ciklusa, és a Napi 3 étkezés fogyás is.

Azt hiszem, nem kell különösebben magyaráznom, hogy az alvás ritmusának felborulása például rendszeres váltott műszakban végzett munka képes felborítani ezt az érzékenyen szabályozott belső napszaki rendszert.

Azonban a kutatások szerint ugyanilyen ritmusszabályozó hatása van a táplálékfelvételnek is: ez azt jelenti, hogy a hormonális rendszerünk a legjobban akkor tud működni, ha az étkezésünk optimális időben, és szabályos ritmusban történik. Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk, meg kell vizsgáljuk a legfontosabb tápanyagelosztó hormonunk, az inzulin elválasztásának sajátosságait. Emellett az inzulin hormon érzékenyen és gyorsan reagál a táplálékfelvételre, nem engedi a vércukor szintjét túl magasra szökni: ezek az evés utáni poszprandiális csúcsok.

A bázis inzulin szintje ébredés után emelkedésnek indul: ez az emelkedés akkor is megfigyelhető, ha nem eszünk semmit, és ezzel párhuzamosan növekszik a vércukorszint is. Napi 3 étkezés fogyás bázis inzulinszint délelőtt a legmagasabb, délben a reggeli érték nagyjából fele, délután ismét emelkedik, majd az éjszaka folyamán látjuk a legalacsonyabb szintet. Ez a napszaki inzulin-görbe mindenkiben megfigyelhető, a napszaki ritmus része, genetikailag meghatározott.

Az inzulin elválasztásának belső ritmusából arra következtethetünk, hogy fiziológiásan a szervezetünk délelőtti jelentősebb táplálékfelvételre, napi két csúcsra és éjszakai hosszabb étkezési szünetre számít, erre a ritmusra van felkészítve.

  1. Hányszor együnk egy nap? – Egy háziorvos naplója
  2. Szinte beleégették az emberek fejébe az ötös számot, mintha kevesebbszer nem is lehetne enni.
  3. Sokakban még mindig él a tévhit, hogy a fogyókúra önsanyargatásról és koplalásról szól.
  4. A fogyásom megállította a segítséget
  5. Híres fogyás

Ezt alátámasztja több kutatás, különösen ez a metaanalízis : esti és éjszakai hosszabb étkezési szünet egyértelműen jól hat a cukorháztartásra, csökkenti az inzulinrezisztenciát, sőt a vérben keringő gyulladásos markerek szintjét és bizonyos rákok előfordulási arányát is. Az inzulinrezisztencia kialakulásában legnagyobb szerepet az állandóan magas bázis inzulin-szint játsza. A bázis inzulin szintjét fogyással elsősorban viszcerális zsírból lehet csökkenteni.

fogyás limfóma zsírégető ital citrom gyömbér uborka

Az is következik mindebből, hogy mivel elsősorban a bázis inzulin csökkentése a legfontosabb a hosszútávú egészség szempontjából, kevésbé lényeges az étkezések utáni inzulin-kiugrás nagysága. Tehát: amennyiben az étkezéseink egészségesek rostdús, inkább feldolgozatlan, finomított szénhidráttól mentes ételekmegfelelő testmozgás és a testsúly tartása mellett teljesen rendben van bármilyen gyakoriságú étkezés is.

A tapasztalat azt mutatja azonban, hogy gyakoribb étkezéssel könnyebb túl sok energiát és túl sok szénhidrátot fogyasztanunk. Ha a fogyás a cél, mindenképpen ritkább étkezések előnyösek. Elhízás esetében ugyanis valószínű, hogy már károsodott a szénhidrát-háztartás, így előnyös hosszabb inzulinmentes pihenőket hagynunk a szervezetünknek.

További cikkeink a témában

A fenti inzulin-görbéből az is következik, hogy meg kell próbálnunk ellene dolgozni a szervezetünk raktározási hajlamának. Ha fogyni szeretnénk, reggelire válasszunk kevésbé szénhidrátdús, inkább fehérjében, de Napi 3 étkezés fogyás nagyon gazdag ételeket. A reggeli sok rost fogyasztása még a déli inzulin-választ is jó irányba befolyásolja, a szénhidrátok alacsony szintje pedig elősegíti, hogy a fogyhat e endometriózissal mobilizálja a szervezetünk az állandó vércukorszint fenntartásához.

Fogyás szempontjából a délben fogyasztott nagyobb étkezés ez lehet szénhidrátban dúsabbmajd este ismét szénhidrátszegény vacsora és hosszabb éjszakai szünet az optimális.

Felejtsd el a napi ötszöri étkezést - Alakorvoslás Blog

Emellett vigyázzunk a rendkívüli időpontban történő étkezésekkel. Az éjszakai étkezés egyértelműen felborítja a belső cirkadián ritmust, megváltoztatja a hormonrendszerünk működését: hosszútávon egészségkárosító hatású. Én tehát mindenkinek a napi háromszori vagy kétszeri étkezést javaslom, délelőtti-koradélutáni túlsúllyal és hosszabb esti szünettel. A napi étkezésnek több kockázata van, és kevés haszna.

Napi háromszori étkezés - Premium Diet

Az anyagcserét nem pörgeti, hiszen elsősorban az inzulinszintre hat, ami épp a raktározást segíti elő. Gyakori kis mennyiségű étkezés epeúti panaszok vagy hasnyálmirigy-betegség esetén indokolt, illetve az inzulin-terápia bizonyos típusaiban. Emellett hiszek abban, hogy egészséges ételek fogyasztása esetén típusú fogyás műtétek szervezetünk saját maga képes szabályozni a táplálékfelvételt is. Merjünk éhesek lenni, várjuk meg, amíg a szervezetünk maga jelez, figyeljük meg ezeket a jelzéseket.

Amikor pedig éhesek vagyunk, együnk rendes, értékes ételeket! Erdélyi Kamilla — egyorvosnaploja.